Spørsmål & Svar

Ofte stilte spørsmål og svar

På denne siden vil du raskt og enkelt finne svar på de mest vanlige spørsmålene styret får, så vi anbefaler deg å alltid sjekke denne siden hvis det er noe du lurer på.

Finner du ikke det du leter etter kan du kontakte styret her.

Trykk på det aktuelle spørsmålet i listen under for å lese svaret

Vannlekkasje - akutt hjelp

Ved vannlekkasje må du stenge stoppekranen i leiligheten din. Hvis det ikke hjelper må du stenge den aktuelle felles stoppekranen til oppgangen du bor i.

Hvis dette ikke går, kan du få akutt hjelp ved å ringe et av følgende telefonnumre:

Styretelefonen, alle dager unntatt om natten, mobilnummer 976 49 099

På dagtid mandag til fredag: Jan Erik Erdahl i dugnaden, mobilnummer 911 60 662
På dagtid mandag til fredag: Sigurd Fjære i Vestbo, mobilnummer 950 59 404
Vakttelefon hos IF Skadeforsikring hele døgnet alle dager: Telefonnummer 21 49 24 00 (Oppgi gjerne Haukedalen borettslags polisenummer - SP615895)

Bytte navn på ringeklokken din utenfor blokken

Ved bytte av navneetiketten på ringeklokken utenfor blokken kontakt styre per mail. 


Har låst meg ute og trenger hjelp til å komme inn

Har man glemt eller mistet nøkler og trenger akutt hjelp for å komme inn i boligen kan man kontakte vakttelefonen til Nokas AS, som har avtale med borettslaget. Det tilkommer et gebyr på 1.500 kroner for uttrykning, som beboeren selv må dekke. Nummeret man skal ringe er 951 94 092.

Hvor kan jeg parkere?

Alle leilighetene i borettslaget har èn nummerert parkeringsplass hver.

Leilighetene i Spondalen 40, 42, 44, 46, 48, 54, 56, 76 og 78 har garasjeplasser, med unntak av tre leiligheter som har uteparkering. I tillegg har alle leilighetene i Spondalen 58-74 uteparkering. Styret har kartoversikt over hvilken parkeringsplass som hører til hver leilighet. Kontakt oss gjerne via kontakt-siden hvis du er usikker.

I tillegg disponerer borettslaget åtte parkeringsplasser foran Spondalen 48, som leies ut til beboere etter ansiennitet. Plassene er pr i dag utleid.

Det er også gjesteparkering tre steder i borettslaget. Disse ligger mellom Spondalen nr 56 og nr 58, nedenfor Spondalen 62 (på taket av stort garasjebygg) og foran Spondalen 48 (på taket av lite garasjebygg). Beboere har ikke lov til å parkere på gjesteparkeringene, ihht. husordensreglene. Gjester kan stå på disse plassene inntil 48 timer.

Hvordan bestille ny nøkkel til leiligheten

Nøkler til leiligheten må bestilles hos Vestbo.

Det tilkommer gebyr for nøkkel (pr i dag cirka 550 kr pr nøkkel) og for bestilling (pr i dag cirka 250 kr), samt eventuell porto for rekommendert sending hvis du ikke henter nøkkelen selv hos nøkkelfirmaet som Vestbo bruker.

Kontaktinformasjon til Vestbo finner du her: http://www.vestbo.no/Kontakt-oss

Hvordan bestille ny nøkkel eller garasjeportåpner til garasjene

Dette kan kjøpes av borettslaget v/styret. Nøklene koster 450 kroner pr stk. Garasjeportåpnere koster 800 kr pr stk. Kontakt styret på styremail

Hvordan bestille ny nøkkel til sikringsskap/målerskap

Nøkkel til sikringsskap/målerskap kan kjøpes direkte hos låsbutikk. Kontakt styret for å få oppgitt nøkkeltype.

Informasjon om rehabiliteringsplaner

Informasjon om rehabiliteringsplaner og vedlikeholdsbehov i borettslaget i årene som kommer har vi samlet under fanen "Forprosjekt" her på spondalen.no.

Leie av felleslokalene i borettslaget.Kontakt Christine Sundt Spondalen 58.Mobil.91843318

Borettslaget har to felleslokaler som leies ut både til beboere og andre. Mer informasjon om dette finner du under fanen "I borettslaget" her på spondalen.no

Melde fra om skader og feil på boligen (ikke akutte saker)

Hvis noe er skadet som borettslaget har ansvaret for å utbedre, må du kontakte styret på mail eller via kontaktsiden vår. Vi har avtale med et vaktmesterfirma som utbedrer mindre skader og feil. Vi trenger følgende informasjon av deg:

- En beskrivelse av hva feilen består i, gjerne med bilder

- Et telefonnummer som styret og/eller håndverker kan nå deg på

Problemer med vinduer eller altandør

Borettslaget har avtale med et fasadefirma som leverer reservedeler til vinduene og altandørene våre.

På styrekontoret har vi også liggende altandørvridere, vindusvridere og andre beslag til beboere som trenger det. NB! Hvis det trekker ved et vindu kan det skyldes andre forhold enn vindusvriderne, blant annet kan det være vinduspakningen som er gammel. Send en mail til styret, så avtaler vi hvilke tiltak som skal iverksettes.Kontakt Jan Erik Erdahl.Mobil 91160662

MERK: De bevegelige delene i lukkemekanismen på altandøren må smøres cirka to ganger i året. Ellers vil altandøren over tid bli treg å åpne/lukke, og vrider og andre beslagsdeler kan sette seg fast eller knekke. På vinduer som kan åpnes må de store hengslene som holder vinduet i gildeskinnene på hver side samt selve glideskinnene smøres.

Problemer med fukt fra vindusventiler

Over vinduene i leilighetene er det ventiler. Inne i disse sitter det et filter, som må byttes ut med noen års mellomrom. Nye filtre får du ved å kontakte styret. Filtrene som vi har er cirka 40 cm lange og kan klippes til riktig lengde (ett filter er nok til to vanlige ventilåpninger).

Man bytter filteret enkelt selv på noen minutter ved å skru av dekselet foran ventilen med en skrutrekker, ta ut det gamle filteret, støvsuge inne i filterkanalen og dytte inn det nye filteret. Til slutt skrus ventildekselet på igjen.Kontakt Jaan Erik Erdahl.Mobil 91160662

Skadedyr eller insekter i leiligheten

Borettslaget har fast avtale med et skadedyrfirma som heter Anticimex. Avtalen inkluderer at beboere selv kan ta direkte kontakt med Anticimex hvis man trenger hjelp til å bli kvitt skadedyr/insekter i leiligheten sin. Anticimex har telefonnummer 41 41 41 28. Man må opplyse om at man bor i Haukedalen borettslag, sånn at man ikke blir fakturert selv. NB! Det er kun henvendelser på dagtid ukedager (i kontortiden) til Anticimex som dekkes av borettslaget.

Støtte til bytting av sluk

Skal du pusse opp badet? Da kan du få støtte fra borettslaget til utskifting av gamle sluk med inntil kr 5.000,-

Ta kontakt med styret for fremgangsmåte.

Hvordan kommer jeg i kontakt med styret?

Gå til kontaktsiden her på spondalen.no.

Finner du ikke spørsmålet eller svaret du leter etter? Vi oppdaterer FAQ kontinuerlig med nye svar. Så send oss gjerne en e-post eller melding med hva du lurer på. Du finner kontakt detaljer her.